Manhattan Research w raporcie Cybercitizen Health Europe 2012 udostępnia kilka ciekawych wrzutek na temat podróży pacjentów. Wyróżniono 3 MOT, w których pacjenci najczęściej sięgają po źródła on-line w celu poszukiwania informacji medycznej.
MOT 1: Poszukiwanie wsparcia w celu utrzymania właściwej kondycji zdrowotnej
- Pacjenci - 50%
- Opiekunowie - 57%
- Cała populacja konsumentów on-line - 43%
MOT 2: Pojawienie się nowych objawów
- Pacjenci - 49%
- Opiekunowie - 54%
- Cała populacja konsumentów on-line - 43%
MOT 3: Po otrzymaniu diagnozy lekarza
- Pacjenci - 45%
- Opiekunowie - 58%
- Cała populacja konsumentów on-line - 39%
Dla konsumentów on-line, internet jest podstawowym źródłem informacji o chorobie. Jednak to co zwraca uwagę w tym badaniu, to fakt że opiekunowie znacznie częściej sięgają po informacje niż pacjenci. Może wydawać się to oczywiste, kiedy odpowiemy sobie na pytanie jaka grupa wiekowa jest opiekunem pacjenta i jak korzysta z internetu na co dzień.
W kontekście tych danych należałoby się zatem zastanowić jaka jest szczegółowa rola przypisywana opiekunowi w kontekście terapii i uwzględnić to w projektowaniu działań w sieci. Taki podział zastosowała firma Glaxo w swoim projekcie globalnym (lokalizowanym także w Polsce pod nazwą www.mojastma.pl). Podział wydaje się uzasadniony choć nie udało mi się ustalić czemu służy w praktyce (otrzymuję tą samą ankietę bez względu na to co wybieram - może odwiedź przyjdzie później).
www.mojaastma.pl |
Innym wnioskiem jaki nasuwa się to właściwy podział celów i sposobu angażowania ze względu na rodzaj MOT. Inna forma w kontekście diagnozy a inna w kontekście samego leczenia. Takim przykładem może być projekt z mojego podwórka www.porozmawiajzlekarzem.pl (również kampania globalna). Tego czego może brakować to SEM/SEO ale to już rozważania na inny temat.
www.porozmawiajzlekarzem.pl |
Zachęcam również do poczytanie na temat ZMOT, o którym dyskutowaliśmy także na www.ehalthforum.pl. Ponadto polecam zajrzeć także na blog Damiana Kowalczyka - damiankowalczyk.pl . Nieco inny kontekst ale blisko :)
Poświęcajmy więcej uwagi kwestiom MOT oraz Patient Journey w tworzeniu strategii komunikacji. To pozwoli nam efektywniej osiągać cele!
Ciekawe zestawienie. Muszę poczytać więcej na stronach, które polecasz :)
OdpowiedzUsuńA ja chętnie popisałbym więcej.... :(
OdpowiedzUsuń