13 marca 2013

Podróż pacjenta i słynne Moments of Truth w kontekście informacji on-line

Manhattan Research w raporcie Cybercitizen Health Europe 2012 udostępnia kilka ciekawych wrzutek na temat podróży pacjentów. Wyróżniono 3 MOT, w których pacjenci najczęściej sięgają po źródła on-line w celu poszukiwania informacji medycznej.



MOT 1: Poszukiwanie wsparcia w celu utrzymania właściwej kondycji zdrowotnej 

  • Pacjenci - 50%
  • Opiekunowie - 57%
  • Cała populacja konsumentów on-line - 43%

MOT 2: Pojawienie się nowych objawów

  • Pacjenci - 49%
  • Opiekunowie - 54%
  • Cała populacja konsumentów on-line - 43%

MOT 3: Po otrzymaniu diagnozy lekarza

  • Pacjenci - 45%
  • Opiekunowie - 58%
  • Cała populacja konsumentów on-line - 39%
Dla konsumentów on-line, internet jest podstawowym źródłem informacji o chorobie. Jednak to co zwraca uwagę w tym badaniu, to fakt że opiekunowie znacznie częściej sięgają po informacje niż pacjenci. Może wydawać się to oczywiste, kiedy odpowiemy sobie na pytanie jaka grupa wiekowa jest opiekunem pacjenta i jak korzysta z internetu na co dzień.
W kontekście tych danych należałoby się zatem zastanowić jaka jest szczegółowa rola przypisywana opiekunowi w kontekście terapii i uwzględnić to w projektowaniu działań w sieci. Taki podział zastosowała firma Glaxo w swoim projekcie globalnym (lokalizowanym także w Polsce pod nazwą www.mojastma.pl). Podział wydaje się uzasadniony choć nie udało mi się ustalić czemu służy w praktyce (otrzymuję tą samą ankietę bez względu na to co wybieram - może odwiedź przyjdzie później).

www.mojaastma.pl
Innym wnioskiem jaki nasuwa się to właściwy podział celów i sposobu angażowania ze względu na rodzaj MOT. Inna forma w kontekście diagnozy a inna w kontekście samego leczenia. Takim przykładem może być projekt z mojego podwórka www.porozmawiajzlekarzem.pl (również kampania globalna). Tego czego może brakować to SEM/SEO ale to już rozważania na inny temat.

www.porozmawiajzlekarzem.pl

Zachęcam również do poczytanie na temat ZMOT, o którym dyskutowaliśmy także na www.ehalthforum.pl. Ponadto polecam zajrzeć także na blog Damiana Kowalczyka - damiankowalczyk.pl . Nieco inny kontekst ale blisko :)
Poświęcajmy więcej uwagi kwestiom MOT oraz Patient Journey w tworzeniu strategii komunikacji. To pozwoli nam efektywniej osiągać cele!


2 komentarze:

  1. Ciekawe zestawienie. Muszę poczytać więcej na stronach, które polecasz :)

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja chętnie popisałbym więcej.... :(

    OdpowiedzUsuń

Powered By Blogger
Strona e-framacja.blogspot.com jest skierowana do grupy osoób związanych zawodowo z marketingiem farmaceutycznym. Celem strony jest prezentacja rozwiązań e-marketingu medycznego skierowanego do lekarza, farmaceuty, pacjenta i opiekuna. Informacje udostępniane na niej służą wsparciu / poprawie kontaktów między pacjentem i lekarzem, a nie ich zastąpieniu.